Kita Tidak Jauh Daripada Realiti The Ballad of Songbirds and Snakes

(SeaPRwire) –   Permainan Kelaparan itu sendiri terasa seperti kemalangan: berdarah dan kejam tetapi anda tidak dapat mengalihkan pandangan. Dan kunci kepada daya tarikan yang muram itu datangnya dari tugasan sekolah menengah. , filem pra-sambung baru menyertai francais Hunger Games yang popular, mengkaji bagaimana Capitol, yang menguasai negara dystopian Panem, meyakinkan rakyatnya untuk menonton dua puluh empat remaja berjuang hingga mati.

Diletakkan semasa Permainan Kelaparan ke-10, The Ballad of Songbirds and Snakes bermula kira-kira 64 tahun sebelum peristiwa trilogi asal. Warga Capitol telah bosan dengan permainan, yang dicipta sebagai hukuman selepas daerah-daerah Panem kehilangan pemberontakan pahit. Untuk meningkatkan kadar tontonan, Casca Highbottom (Peter Dinklage), dekan Akademi—sekolah tinggi yang dilawati oleh anak-anak elite Capitol—dan Ketua Jurulatih Permainan Dr. Volumnia Gaul (Viola Davis) menetapkan setiap perwakilan daerah kepada seorang mentor dari sekolah. Peranan mereka, seperti yang dikatakan oleh Highbottom, adalah “untuk mengubah kanak-kanak ini menjadi spektakel, bukan survivor.”

Fulkrum di antara kesakitan orang lain dan kesenangan diri sendiri bergerak dengan bahaya ke arah sadisme. The Ballad of Songbirds and Snakes menyertai siri kemunculan budaya popular baru-baru ini yang membebankan fenomena ini, daripada rancangan realiti TV Squid Game: The Challenge dan Nathan Fielder’s kepada Jordan Peele’s dan Nana Kwame Adjei-Brenyah’s National Book Award finalis Chain-Gang All-Stars. Apa maksudnya terhadap pengguna seni ini yang semakin hampir dengan realiti? Berapa harga yang kita sanggup bayar untuk satu rancangan yang baik? Dan berapa harga yang ditandakan pada peserta?

Dalam filem, pelajar Akademi yang berfikiran Sejanus Plinth (Josh Andrés Rivera) menyatakan semasa letusan kelas bahawa sebenarnya sebab mengapa warga Capitol tidak mahu menonton Permainan Kelaparan adalah kerana mereka tahu bahawa perwakilan—dan penduduk daerah proletariat juga, sebenarnya—adalah manusia juga. Rakan sekelasnya, Coriolanus Snow (Tom Blyth), yang akan menjadi Presiden Snow dalam trilogi Hunger Games, mengambil idea itu dan memusingkannya. Jika mereka mahu warga Capitol menonton, dia mencadangkan, mereka perlu membenarkan warga Capitol berjudi pada perwakilan. Mereka perlu merasa terlibat, secara harfiah.

Di sini dan di tempat lain, untuk mendapatkan penonton untuk peduli, mereka yang berkuasa mesti bekerja untuk memanusiakan peserta mereka. Tetapi mereka akan kekal hanya itu: pelakon hiburan, direka untuk menimbulkan minat, mungkin simpati, tetapi tidak benar-benar empati. Ketika kita menonton satu rancangan dalam rancangan di layar atau di halaman kita, walaupun, menjadi semakin sukar untuk tidak menjadi penonton kita sendiri.

Jurulatih Permainan Gaul yang eksentrik dan menghitung meminta Snow menulis cadangan beliau untuk peningkatan penontonan ke dalam tugasan esei. Dan begitulah tanda dagangan daya tarikan Permainan Kelaparan lahir: Bersama-sama dengan pertaruhan, Snow mencadangkan penajaan, di mana warga Capitol boleh menyumbang kepada perwakilan, dan mentor mereka boleh menggunakan sumbangan itu untuk menghantar hadiah yang menyelamatkan nyawa kepadanya di arena.

Permainan Kelaparan ke-10 menjadi corak untuk 65 Permainan seterusnya. Mereka menggaji seorang pengacara untuk kali pertama, Lucretius “Lucky” Flickerman (Jason Schwartzman) yang flamboyan, pendahulu Caesar Flickerman (Stanley Tucci) dalam Hunger Games. Dan mereka melaksanakan temu ramah perwakilan bersiaran, satu lagi cara untuk mengubah mereka menjadi bintang realiti sebenar.

Snow membangunkan sambungan dengan perwakilannya, Lucy Gray (Rachel Zegler), seorang pemuzik pelayar dari Daerah 12, di mana dahulu dia menyanyi atas kehendak sendiri. Dipilih untuk Permainan Kelaparan ke-10, dia kini mesti menyanyi untuk nyawa, dalam temu ramanya di TV. Ketika dia berbuat demikian, menyanyi tentang pergi ke kuburnya dalam “suara serak dari asap dan kesedihan,” sumbangan berkelip di skrin. Air mata mengalir di wajah warga Capitol. Mereka kelihatan benar-benar tersentuh oleh rayuan Lucy kepada empati—tetapi tidak cukup untuk memanggil Permainan.

Babak itu mengingatkan kepada cara dan tindak balas kepada berita pada tahun 2023. Serangan ketenteraan Israel di Gaza telah membunuh orang sejak 7 Oktober, apabila serangan maut Hamas mencetuskan negara itu mengisytiharkan perang. Pakar PBB telah memberi amaran bahawa orang Palestin berada dalam “.” Ketika perang berterusan, orang Palestin terpaksa membungkus diri mereka sebagai layak mendapat perhatian, bahkan di tepi maut, menulis Dr. Hala Alyan, seorang penulis dan ahli psikologi Palestin Amerika.

“Tugas orang Palestin ialah menjadi sesuatu yang boleh diterima atau dihukum. Tugas orang Palestin, kita lihat dalam dua minggu lepas, ialah untuk uji bakat bagi empati dan belas kasihan. Untuk membuktikan bahawa kita layak mendapatkannya. Untuk memperolehnya,” beliau menulis dalam edisi 25 Oktober New York Times. “Pada hari ini, semua orang cuba menulis tentang kanak-kanak. Bilangan yang tidak dapat difahami mati dan terus meningkat. Kita terjaga sepanjang malam, menyisir cahaya berkelip telefon bimbit kita, cuba mencari metafora, klip, foto untuk membuktikan bahawa kanak-kanak ialah kanak-kanak.”

Suzanne Collins, penulis trilogi Hunger Games dan pra-sambung, merasa untuk menulis siri itu selepas pengalaman yang dialaminya menyemak TV lewat malam menggambarkan ketidakserasian. Ketika dia mengganti saluran demi saluran, liputan perang Iraq dan rakaman dari rancangan realiti TV “mula dengan cara yang sangat tidak menyenangkan,” katanya kepada The Guardian pada tahun 2012. Kedua-duanya disensasikan, dan oleh itu membuat kita tidak sensitif. Penyampaian media mengaburkan garis antara kesakitan dan kesenangan.

Garis itu semakin kabur hari ini. Pada 22 November, Squid Game: The Challenge, siri rancangan realiti TV bersandarkan Squid Game, satu dakwaan yang menghukum ketidaksamaan sosioekonomi, akan tiba di Netflix. Di dalamnya, 456 pemain bersaing untuk hadiah $4.56 juta (tanpa akibat maut.)

Pencipta asal Squid Game , Hwang Dong-hyuk, telah berkata bahawa idea untuk rancangan popular itu datangnya dari kehidupan beliau sendiri: Beliau tidak dapat bekerja, dan beliau, ibunya, dan neneknya terpaksa mengambil pinjaman untuk teruskan hidup semasa krisis kewangan global. “Ia tidak memberi makna!” beliau memberitahu The Guardian. “Ia sangat mudah! Saya percaya bahawa tataletak ekonomi global keseluruhan adalah tidak sama dan kira-kira 90% orang percaya ia tidak adil.”

Untuk memusingkan konsep Hwang—456 orang bermain permainan hingga mati untuk 45.6 bilion won Korea—ke dalam rancangan realiti TV membawa penonton melampaui garis antara pemerhati sekadar kepada peserta sebenar. Menempatkan orang sebenar dalam simulasi Squid Game membayangkan bahawa penonton tidak hanya berkait dengan perjuangan protagonis Seong Gi-hun’s (Lee Jung-jae) tetapi sesetengah tahap, mereka menikmati melihatnya menderita dan menimbulkan penderitaan.

Dalam filem Hunger Games pertama, Katniss (Jennifer Lawrence) dan Gale (Liam Hemsworth) duduk di padang rumput hanya di luar Daerah 12 pada pagi Pemilihan, hari di mana nama perwakilan diambil. “Hanya satu tahun,” kata Gale, “apa jika semua orang hanya berhenti menonton?” “Mereka tidak akan,” balas Katniss. “Jika tiada yang menonton, maka mereka tidak mempunyai permainan,” kata Gale. “Ia semudah itu.”

Artikel ini disediakan oleh pembekal kandungan pihak ketiga. SeaPRwire (https://www.seaprwire.com/) tidak memberi sebarang waranti atau perwakilan berkaitan dengannya.

Sektor: Top Story, Berita Harian

SeaPRwire menyediakan perkhidmatan pengedaran siaran akhbar kepada pelanggan global dalam pelbagai bahasa(Hong Kong: AsiaExcite, TIHongKong; Singapore: SingdaoTimes, SingaporeEra, AsiaEase; Thailand: THNewson, THNewswire; Indonesia: IDNewsZone, LiveBerita; Philippines: PHTune, PHHit, PHBizNews; Malaysia: DataDurian, PressMalaysia; Vietnam: VNWindow, PressVN; Arab: DubaiLite, HunaTimes; Taiwan: EAStory, TaiwanPR; Germany: NachMedia, dePresseNow)