(SeaPRwire) – Kadang-kadang mujizat kecil muncul dalam bentuk filem. Ini adalah jenis mistik bahkan lebih radikal daripada fenomena santo yang biasa, seperti stigmata atau penghalang matahari, kerana filem selalu berkaitan dengan perdagangan: ia memerlukan wang untuk membuat dan menontonnya, yang seharusnya mengecualikan mereka daripada semua pengalaman rohani yang euforik. Namun kadang-kadang sebuah filem menjangkau yang tidak tercapai dalam diri kita, bukan kerana ia adalah karya agung tetapi kerana ia senyap dan mesra seperti udara. Kadang-kadang semua yang diperlukan untuk mengubah dunia anda, selama beberapa jam sahaja, adalah filem kecil Finland tentang seorang wanita yang dipecat dengan tidak adil dari pekerjaannya, lelaki keras kepala yang mabuk yang tahu bila dia telah mencapai tembok, dan anjing kuning yang luar biasa ekspresif.
Fallen Leaves adalah filem ke-20 dari Aki Kaurismäki, pengarah paling terkenal tetapi juga hanya seorang yang hebat, dan konsep asasnya begitu terus terang sehingga hampir terasa bodoh untuk menceritakannya semula. Seorang wanita menjelang pertengahan umur, tinggal sendiri di sebuah apartmen kecil dan rapi di Helsinki, kehilangan pekerjaannya menyimpan makanan di pasar apabila pengawal keselamatan yang jahat mendapati dia telah menyembunyikan sandwich kedaluwarsa dalam beg tangannya. Dia segera mendapat pekerjaan lain, mencuci gelas di sebuah pub yang kotor—ia dipanggil California Bar, janji matahari yang cerah yang fasad kelabu dan penghuninya yang lesu tidak dapat mengharapkan untuk memenuhinya—tetapi pekerjaan itu pendek; pemiliknya ditangkap polis kerana menjual dadah, pada hari gaji pula. Dia kehabisan rezeki dan wang, tetapi ketika dia berdiri di luar tempat kerjanya, tidak tahu hendak buat apa, seorang lelaki kurus, laconik, menawan yang murung yang pernah dilihatnya sebelum ini mengajaknya minum kopi. Dia tahu dia lapar dan membelikannya croissant juga—walaupun apabila dia pergi ke kaunter untuk mengambilnya, dia secara senyap menuang minuman keras ke dalam cawan kopinya. Dia tidak dapat melaluinya pagi tanpa minuman itu.
Dua orang ini yang keseorangan—nanti kita akan belajar nama mereka ialah Holappa dan Ansa, dan mereka dimainkan oleh Jussi Vatanen dan Alma Pöysti—akan mengambil petualangan goyah yang dicemari dengan salah faham, hubungan yang terlepas, dan minuman beralkohol Holappa yang berlebihan. Mereka berbual dalam ayat-ayat datar yang masih, bagaimanapun, penuh makna. Selepas kopi, Holappa menanya Ansa jika dia mahu pergi ke pawagam. Dia memilih filem—ia adalah , oleh , rakan sejati dan saudara rohani Kaurismäki—dan mereka duduk dengan serius bersebelahan ketika Bill Murray dan melawan bandar penuh zombie. Kemudian, Holappa menanya Ansa jika dia suka filem itu. “Saya suka,” katanya dengan serius. “Saya tidak pernah ketawa sebanyak itu.”
Ini adalah cara Kaurismäki, satu jenis joi de vivre tanpa ekspresi yang membuat filemnya bernyanyi. Anda akan bertindak balas kepadanya atau tidak. Saya boleh memahami orang melihat Fallen Leaves—atau mana-mana filem lain Kaurismäki, seperti komedi eksistensial tanpa ekspresi yang merdu I Hired a Contract Killer, atau alegori pendatang asing yang lebih aneh Le Havre—dan mengangkat bahu, tidak memikirkannya sebagai perkara besar. Tetapi Kaurismäki bekerja sihir dengan pengungkapan, terutamanya dalam Fallen Leaves, mungkin filem terhebatnya. Ia ada dalam skema warnanya, cara dia menerangi dan menyusun visi dua orang ini melakukan urusan kehidupan mereka: Dalam satu adegan awal, Ansa dengan berat hati naik bas selepas melihat Holappa (dua orang ini belum secara rasmi bertemu) rebah di halte bas, saku-sakunya sudah dirompak oleh pemuda bermasalah, tidak puas hati mendapati tiada apa-apa. Dia berhenti untuk menanya jika dia OK, tetapi dia kekal tidur nyenyak; anda boleh lihat dia merasa tidak berdaya untuk membantu. Wajahnya ketika naik bas itu, sebelum ia meluncur ke dalam malam, adalah seperti watak Edward Hopper, melakukan urusan harian mereka walaupun mereka menjaga kesucian kehidupan dalaman mereka. Selepas semua, itulah yang mereka miliki. Di rumah, apabila dia menghidupkan radio, berita yang menggema adalah menakutkan: ini adalah laporan dari peperangan yang berlaku di Ukraine, mesej mendesak tentang komuniti yang dibom dan kanak-kanak mati. Mungkin inilah cara Kaurismäki memberitahu kita bahawa kerana tiada tempat perlindungan sebenar dari kesengsaraan dunia, setiap sambungan mesra yang kita buat dengan orang lain begitu penting.
Kaurismäki mempunyai kasih sayang mendalam untuk watak-wataknya—dan memilih pelakon yang begitu ekspresif untuk membawa mereka kehidupan—sehingga dia tidak akan membenarkan mereka menderita lama. Ansa dan Holappa mempunyai kencan makan malam yang sial; Ansa memberitahunya bahawa dia kehilangan keluarga akibat alkoholisme, dan dia tidak dapat mentoleransi minuman beralkoholnya. Dia berjalan marah, memberitahunya bahawa dia tidak boleh memberitahunya apa yang harus dilakukan. Tetapi ketika dia berbuat demikian, dia tahu betapa banyaknya dia kehilangan. Beberapa minggu sebelumnya, di luar pawagam itu, Ansa telah menciumnya di pipi, dan ketika dia berjalan ke dalam malam, dia menyentuh sisi wajahnya seakan-akan untuk menahan bisikan ciuman itu di sana selamanya. Holappa, seorang pekerja logam, sentiasa kehilangan pekerjaan kerana minuman beralkoholnya. Vatunen, kukuh dan elegan seperti tiang kacang, memainkannya sebagai lelaki begitu tergantung pada menjaga maruahnya sehingga dia tidak dapat melihat dunia—atau janji Ansa—berlalu darinya. Ini adalah ketidakpekaan yang Kaurismäki, dengan kemurahan hatinya, akan bersikeras untuk memperbetulkannya.
Tidak memberikan terlalu banyak petunjuk untuk memberitahu anda bahawa pasangan keseorangan ini akhirnya bersatu—anda sudah menjangkanya, bukan? Tetapi sebelum itu berlaku, Ansa—ternyata nama dia bermaksud “terperangkap” dalam bahasa Finland—mendapat kegembiraan lain, dengan mengambil anjing jalanan yang menarik yang telah berkeliaran berhampiran kilang tempat dia bekerja. (Anjing-anjing hebat adalah ciri filem Kaurismäki.) Dia membawanya pulang dan memandikannya. Semuanya tentang momen itu indah, termasuk skema warna: dia memakai baju merah, bulu anjing itu lembut kekuningan, dia menggeseknya dengan bersemangat dengan handuk ungu. Ada kegembiraan untuk didapati dalam warna, dalam persahabatan haiwan, dalam cinta yang sukar diperoleh. Kaurismäki membuka mata kita kepada semua ini, perkara yang kadang-kadang kita lupakan kita tahu. Dia adalah santo pelindung mengingatkan; mujizat, dia tahu, sudah ada di dalam diri kita.
Artikel ini disediakan oleh pembekal kandungan pihak ketiga. SeaPRwire (https://www.seaprwire.com/) tidak memberi sebarang waranti atau perwakilan berkaitan dengannya.
Sektor: Top Story, Berita Harian
SeaPRwire menyediakan perkhidmatan pengedaran siaran akhbar kepada pelanggan global dalam pelbagai bahasa(Hong Kong: AsiaExcite, TIHongKong; Singapore: SingdaoTimes, SingaporeEra, AsiaEase; Thailand: THNewson, THNewswire; Indonesia: IDNewsZone, LiveBerita; Philippines: PHTune, PHHit, PHBizNews; Malaysia: DataDurian, PressMalaysia; Vietnam: VNWindow, PressVN; Arab: DubaiLite, HunaTimes; Taiwan: EAStory, TaiwanPR; Germany: NachMedia, dePresseNow)