Laporan Corak Jenis Monotype Mendedahkan AI Generatif, Muzik Rave, Dan Serif Klasik Memengaruhi Reka Bentuk Jenama 2024

(SeaPRwire) –   WOBURN, Mass., 9 Feb. 2024, sebuah peneraju dunia dalam jenis dan teknologi, telah mengeluarkan Laporan Trend Jenis Tahunan keempat yang amat dijangka-jangka. Laporan tersebut, dikendalikan oleh Pereka Jenis Kreatif Monotype, Jordan Bell dan Pengarah Jenis Kreatif Damien Collot, mengenalpasti sepuluh trend dalam jenis dan reka bentuk jenama ditetapkan untuk membentuk semangat zaman yang lebih luas pada tahun 2024—termasuk surealisme yang diinspirasikan AI, nostalgia untuk muzik ’90an dan Y2K untuk pesta dan grunge, dan kembalinya fon serif klasik. Sebagai tambahan kepada trend yang dikenal pasti, laporan tersebut mendedahkan inspirasi kreatif berkekalan yang ditemui oleh pereka jenis dan jenama dalam nostalgia untuk subkultur muzik—satu benang yang merentangi trend tahun ini dan diterokai melalui pengarah seni yang inovatif untuk laporan itu sendiri.  

Laporan Trend Jenis Monotype 2024


Laporan Trend Jenis Monotype 2024

Jordan Bell, Pereka Jenis di Monotype mengulas, “Dalam Laporan Trend Jenis Tahunan ini, kami mendapati peralihan daripada trend fon gebu, kenyal, empati yang mana banyak jenama dan kreatif rangkul selepas keterasingan dan tekanan pandemik. Tahun ini, dalam masa yang boleh terasa bernostalgia bagi kesederhaan digital dunia pra-telefon pintar, pra-AI, kami melihat pereka kembali kepada warisan dan keselesaan fon serif yang lebih tradisional, tetapi juga menjumpai inspirasi kreatif baharu dalam pemandangan ’90an dan awal ’00an seperti grunge, jungle, dan muzik awal rave.

Sepuluh trend tersebut dibayangkan semula oleh Monotype sebagai sarung rekod vinil lusuh, menghubungkan setiap trend jenis dengan genre muzik tertentu—daripada jazz ke reggae, hip hop ’90an ke punk, dan muzik rave UK. Seni sarung vinil khayalan tersebut dicipta menggunakan Midjourney AI, sebuah proses kreatif yang mencerminkan ketegangan antara nostalgia bagi dunia analog lama dan keterbenaman kami dalam zaman digital baru yang dipacu oleh AI.  

Ibrahim Gharib, Pereka di Monotype, yang mengetuai pengarah seni untuk laporan ini, berkata, “Menghasilkan laporan ini, kami ingin menonjolkan pengaruh muzik yang berkuasa pada jenis—dan pada masa yang sama mencerminkan cara yang pereka dan jenama menggunakan AI untuk membuka kunci cara baharu yang mengejutkan untuk menjadi kreatif. Keputusannya adalah pemandangan impian visual yang khayalan tetapi sangat bernostalgia, di mana trend reka bentuk moden disambungkan kepada pengalaman budaya masa lalu sambil turut dibentuk semula oleh kebimbangan, harapan, dan alat-alat kreatif pada tahun 2024.”  

Laporan Monotype merujuk contoh kerja kreatif dari seluruh dunia, membongkar sepuluh trend yang muncul yang menunjukkan kedwian yang ingin tahu di hati dunia kita yang berubah pesat—dari peningkatan teknologi baharu, seperti AI generatif, yang menginspirasi fon surealistik; dan jenis yang mencabar norma reka bentuk yang dijangkakan seperti keterbacaan; hingga kebangkitan semula fon serif yang menyampaikan nilai keselesaan, nostalgia, dan warisan ketika zaman perubahan yang belum pernah berlaku sebelum ini.  

Di antara trend yang disertakan dalam laporan tahun ini adalah: 

Mungkin sebagai respons kepada sedikit banyak air pasang yang huru-hara bagi seni yang dihasilkan AI, Everythingallofthetime melihat pereka bangkit untuk mengatasi cabaran tersebut untuk menggunakan semua muka taip, tekstur, dan teknologi yang tersedia untuk mereka dalam satu reka bentuk. Nama trend ini diinspirasikan oleh lagu komedian dan pemuzik Bo Burnham, “Selamat Datang ke Internet.” Trend ini ketara dengan corak maksimalisnya dan tema surealistis—daripada aksara gantian yang dihasilkan secara rawak ke fon yang berubah bentuk. Reka bentuk yang dipelajari AI dari manusia — adakah kita sekarang belajar reka bentuk dari AI?  

Dari Barbie ke Saltburn ke Mean Girls 2, nostalgia secara resminya telah kembali dengan Apapun, sebuah trend yang merangkumi spektrum gaya yang luas dari grunge nihilistik ke permainan piksel berwarna-warni. Menyerupai poster pesta rave ’90an dengan fon besar tegas, kecerunan digital, dan bayangan jatuh, kebangkitan semula muka taip retro ini menggunakan kelebihan gelombang yang lebih meluas nostalgia Y2K yang kini menerapkan muzik, fesyen, filem, dan reka bentuk.  

Dalam apa yang boleh dilihat sebagai sebuah gambaran isu-isu budaya dan masyarakat global, dari kesinambungan dan perubahan iklim hingga pembaharuan keadilan sosial, para pereka mencetuskan ketidaktaatan estetika dengan De-form. De-form adalah sebuah tren yang menandai sebuah keberangkatan berani dari ‘membosankan’ dan ‘estetika bersih’. Muka taip dalam tren ini terdistorsi, sering disusun begitu ketat sehingga setiap huruf bersaing untuk ruang dan perhatian, mencabar konvensi desain seperti keterbacaan.

Didefinisikan oleh jenis yang mengejutkan penonton dengan detail tebal, Quirk adalah tren yang muncul yang menemukan keseimbangan antara keinginan merek untuk menjadi berbeda dan kenyamanan pelanggan. Keunikan halus memberikan sedikit sesuatu untuk menarik perhatian, sementara masih berakar kuat pada bentuk-bentuk yang sudah dikenal dari sans serif yang solid dan stabil. Sifat mengalir dan melingkar musik yang ditangkap dalam font yang disesuaikan untuk platform lagu yang dipersonalisasi hanyalah satu contoh peningkatan Quirk pada tahun 2024.  

Setelah beberapa dekade merek beralih ke sans-serif minimalis, kita sekarang melihat Kembalinya Serif. Dengan latar belakang lingkungan yang semakin kompleks dan perubahan kecepatan tinggi, merek kembali ke kenyamanan tradisi klasik dengan muka taip yang memberi penghormatan kepada warisan mereka sambil secara bersamaan menatap masa depan.

Damien Collot, Direktur Jenis Kreatif di Monotype, berkomentar, “Jenis adalah refleksi dan katalis dari percakapan budaya yang membentuk kehidupan sehari-hari kita. Dalam laporan Tren Tipe tahunan keempat kami ini, kami ingin mengeksplorasi apa yang diceritakan oleh jenis tentang budaya dan dunia pada tahun 2024. Dengan latar belakang inovasi kecepatan tinggi dan perubahan sosial, kami menemukan konsep yang tampaknya berlawanan digabungkan oleh para perancang, yang dipengaruhi oleh kemungkinan masa depan dan nostalgia untuk masa lalu, mungkin menandakan era kreativitas baru yang lebih kontradiktif.”  

Untuk membaca Laporan Tren Jenis 2024 secara penuh, kunjungi: .

Tentang Monotype

Monotype menciptakan merek yang menjadi penting dengan jenis, teknologi, dan keahlian. Perusahaan ini bermitra dengan pengecoran terkemuka untuk menghadirkan inventaris gaya huruf berkualitas tinggi terluas di dunia.

Informasi lebih lanjut tersedia di . Ikuti Monotype di , , dan .

Monotype adalah merek dagang Monotype Imaging Inc. yang terdaftar di Kantor Merek Dagang dan Hak Cipta Amerika Serikat dan mungkin terdaftar di beberapa yurisdiksi lain.

Foto –
Logo –

Artikel ini disediakan oleh pembekal kandungan pihak ketiga. SeaPRwire (https://www.seaprwire.com/) tidak memberi sebarang waranti atau perwakilan berkaitan dengannya.

Sektor: Top Story, Berita Harian

SeaPRwire menyampaikan edaran siaran akhbar secara masa nyata untuk syarikat dan institusi, mencapai lebih daripada 6,500 kedai media, 86,000 penyunting dan wartawan, dan 3.5 juta desktop profesional di seluruh 90 negara. SeaPRwire menyokong pengedaran siaran akhbar dalam bahasa Inggeris, Korea, Jepun, Arab, Cina Ringkas, Cina Tradisional, Vietnam, Thai, Indonesia, Melayu, Jerman, Rusia, Perancis, Sepanyol, Portugis dan bahasa-bahasa lain.