Bagaimana Monark: Warisan Monsters Kembali ke Akar Franchise MonsterVerse

(SeaPRwire) –   Kita semua tahu bahawa watak manusia hampir sentiasa merupakan bahagian paling kurang menarik dalam sebarang filem “kaiju” – jadi dalam beberapa cara, ia merupakan langkah berani untuk membuat satu siri TV sepenuhnya tentang mereka. Itulah secara dasarnya apa yang siri baru Apple TV+ bertajuk “Monarch: Legacy of Monsters” ini: 10 episod yang memberi tumpuan kepada orang-orang yang hadir untuk pendedahan bahawa raksasa yang luar biasa hidup di dalam bumi.

Itu bermakna mengikuti beberapa kumpulan watak dalam dua garis masa yang berbeza. Pada tahun 2015, setahun selepas serangan Godzilla di San Francisco yang digambarkan dalam filem itu, Cate (Anna Sawai) dan abang tiri baru ditemuinya Kentaro (Ren Watabe) menyiasat kaitan bapanya yang baru ditemui dengan Monarch, organisasi misteri yang diberi amanah menyelidik tentang “Titans” yang dipanggil selama lebih 50 tahun. Mereka meminta bantuan rakan Kentaro May () dan Lee Shaw (), lelaki yang pernah bekerja bersama datuknya sendiri semasa zaman Monarchnya.

Kita juga dapat melihat sejarah Lee dimainkan semula dalam garis masa 1950-an, dengan Wyatt Russell memainkan peranan Lee. Dalam garis masa itu, Lee berkhidmat sebagai penghubung antara Tentera Darat AS dan kawan-kawan saintisnya di Monarch, Keiko (Mari Yamamoto) dan Bill Randa (Anders Holm). (Jika anda pernah menonton Godzilla tahun 2017, yang diaturkan pada tahun 1973, anda telah bertemu dengan versi lebih tua Bill, dimainkan oleh John Goodman.)

Berikut adalah apa yang perlu diketahui tentang bagaimana Franchise MonsterVerse sampai ke titik ini – dan bagaimana Monarch, pada titik terbaiknya, membawa franchise ini kembali ke akarnya.

Asal-usul francais

Monarch_Legacy_of_Monsters

Apabila pemulihan Godzilla dilancarkan pada tahun 2014, ia dirasakan sebagai peluang untuk memulakan semula. Hampir 30 adaptasi filem watak utama itu sudah wujud pada masa itu, bermula dari pengenalan watak itu pada tahun 1954. Kebanyakan filem-filem itu dihasilkan dan diedarkan oleh Toho Co., Ltd. di Jepun. Tetapi tiada pengedar Amerika yang pernah mengambil peluang sebenar terhadap Godzilla sejak usaha Roland Emmerich pada tahun 1998, kegagalan kritikal yang prestasinya di bawah jangkaan domestik. Inilah peluang untuk pengarah Amerika yang berambisi untuk memberikan cap khas mereka terhadap “Raja Raksasa” ikonik itu.

Dalam sembilan tahun sejak kejayaan kritikal dan kewangan Godzilla arahan Gareth Edwards, walau bagaimanapun, francais Amerika itu berkembang menjadi alam semesta berkongsi fiksyen penuh di Warner Bros. – satu yang tidak begitu berbeza (walaupun jauh kurang produktif) daripada Alam Semesta MCU. Kong: Pulau Tengkorak membawa gorila terkenal itu ke dalam lipatan, sementara juga memperkenalkan idea Bumi Kosong, ekosistem bawah tanah di mana Titans bergerak bebas, membesar kepada saiz yang amat besar disebabkan sinaran berterusan. Tempat mistik itu muncul di skrin pada tahun 2019 menerusi Godzilla: Raja Monsters, menetapkan 2021 Godzilla vs Kong, kulminasi sebenar siri itu buat pertama kali. (Fikirkan The Avengers.) Sebuah sekuel dijangka tahun depan: Godzilla x Kong: Empayar Baharu, yang akan menyelami lagi dalam mitos Titans. Sementara itu, kita mempunyai Monarch, penyertaan TV pertama dalam MonsterVerse. (Fikirkan, saya teka, Agents of S.H.I.E.L.D.?).

Mengapa filem pertama MonsterVerse masih terbaiknya

Monarch_Legacy_of_Monsters

Bagi saya, filem 2014 kekal puncak jelas francais itu. Walaupun sering diulangi ungkapan “perlukan lebih Godzilla!” daripada pengkritik, ia keseimbangan manusia dan raksasa yang memberi ini satu berat yang sebenar yang kebanyakan filem lain kurang. Ini bukan bermakna watak utama Ford (Aaron Taylor-Johnson) dan keluarganya telah mengatasi stereotaip biasa mereka dalam filem “Godzilla”; selepas semua, sedikit penonton yang meminta untuk melihat Ford muncul dalam filem lain, walaupun kisah pemisahan dan pertemuan semula mereka cukup berkesan secara emosi.

Apa yang Gareth Edwards benar-benar dapat betul ialah skala di sini. Dalam setiap adegan di mana salah satu raksasa muncul – sama ada Godzilla sendiri, atau salah satu dari dua organisme tak dikenal berbentuk serangga (“MUTOs”) – anda dapat merasakan beratnya apa yang akan dirasakan untuk mengalami ini. Edwards melakukan ini dengan menggabungkan CGI berkesan dengan beberapa sihir lama Spielberg, seperti mencadangkan setiap adegan dengan pengambilan sudut mata orang biasa yang kagum dan ketakutan memandang makhluk yang begitu besar menjulang di atas mereka. Walaupun watak mungkin tidak begitu “ditulis dengan baik”, mereka sentiasa digunakan dengan cemerlang, dari sudut visual dan tematik. Bahawa orang-orang ini kelihatan seolah-olah potongan kertas adalah, dengan cara, titiknya; apabila raksasa raksasa berjalan bumi, manusia menjadi insidental.

Kebanyakan filem MonsterVerse sekurang-kurangnya menyeronokkan (dengan pengecualian – maaf, King of the Monsters), tetapi usaha berterusan untuk melawan aduan “perlukan lebih Godzilla!” telah menghasilkan filem-filem yang kurang berat. Kong muncul sangat awal dan kerap dalam Jordan Vogt-Roberts’s Skull Island, misalnya; tetapi walaupun dalam beberapa cara pilihan itu membuat spektakel yang lebih meluas secara permukaan, ia merampas cerita ketegangan dan perspektif. Di bawah arahan Edwards, sebaliknya, setiap munculan Godzilla meninggalkan saya tersenyum dan sedikit bergetar, walaupun menontonnya untuk kali ketiga.

Bagaimana Monarch berjaya (kebanyakannya) menyalurkan Gareth Edwards

Monarch_Legacy_of_Monsters

Untuk menjadi adil, menonton Monarch kadang-kadang memicu dorongan “perlukan lebih Godzilla!” juga. Walaupun masa skrin bertambah, sedikit adegan awal secara emosi setanding dengan kilasan balik Bryan Cranston menonton loji nuklear runtuh menelan isterinya awal dalam Godzilla, atau setakat lucu keluar ketawa John C. Reilly dalam Skull Island. Dan sedikit pengarah yang terlibat mempunyai pengalaman yang cukup dengan spektakel seperti Edwards (atau pengalaman khusus dengan filem makhluk, ditubuhkan dengan kemunculan sulungnya 2010 Monsters).

Tetapi rasa skala itu ada, dalam adegan raksasa besar dan di tempat lain. Dan siri ini menggunakan sambungannya dengan kronologi MonsterVerse yang semakin meluas untuk menghidupkan realiti emosi yang akan berlarutan lama selepas Godzilla lenyap kembali ke lautan. Sebagai contoh, semasa lawatan Cate ke Tokyo dalam episod pertama, dia berulang kali dirangsang dan dibawa kembali ke pengalaman traumatiknya di Jambatan Golden Gate semasa “Hari G” tahun lalu. Kilasan itu berkesan dalam mengingatkan kita bahawa melihat makhluk yang hampir dewa mungkin mampu mempengaruhi anda pada tahap dalam, walaupun anda tidak beruntung melihat bas sekolah penuh kanak-kanak tergelincir ke kematian.

Monarch tidak terlalu banyak menangani peristiwa secara langsung dari kemudian dalam kronologi MonsterVerse, dan ia lebih baik begitu. Tentu saja ada banyak telur Easter untuk mereka yang berminat, dan beberapa adegan berputar sekitar momen dari penyertaan sebelumnya, seperti penampakan Godzilla 1954 di Atol Bikini dari pembukaan filem 2014. Tetapi apa yang membuat Monarch: Legacy of Monsters layak ditonton, akhirnya, adalah kesediaannya mengambil contoh dari Godzilla dan memberi tumpuan kepada tindak balas manusia terhadap bencana. Selepas semua, besar hanya bermakna sesuatu jika ada sesuatu yang kecil untuk dibandingkan.

Artikel ini disediakan oleh pembekal kandungan pihak ketiga. SeaPRwire (https://www.seaprwire.com/) tidak memberi sebarang waranti atau perwakilan berkaitan dengannya.

Sektor: Top Story, Berita Harian

SeaPRwire menyediakan perkhidmatan pengedaran siaran akhbar kepada pelanggan global dalam pelbagai bahasa(Hong Kong: AsiaExcite, TIHongKong; Singapore: SingdaoTimes, SingaporeEra, AsiaEase; Thailand: THNewson, THNewswire; Indonesia: IDNewsZone, LiveBerita; Philippines: PHTune, PHHit, PHBizNews; Malaysia: DataDurian, PressMalaysia; Vietnam: VNWindow, PressVN; Arab: DubaiLite, HunaTimes; Taiwan: EAStory, TaiwanPR; Germany: NachMedia, dePresseNow)