Bagaimana Eyeliner Menjadi Simbol Identiti Iran

Traditional eyeliners for sale at the Grand Bazaar of Isfahan, Iran.

(SeaPRwire) –   Eyeliner telah menjadi barang keperluan dalam kit riasan Barat selama berdekad-dekad. Barang keperluan kecantikan ini sangat lazim dalam landskap budaya kita; tahun ini sahaja, ia menjadi tumpuan untuk berbilang trend yang dipamerkan di catwalk, filem, televisyen, dan terutamanya di TikTok dan Instagram. Walau bagaimanapun, di Iran, penggunaan sormeh, sejenis serbuk hitam longgar berakar umbi dalam Parsi Kuno, telah berkekalan selama berabad-abad – walaupun populariti eyeliner semakin meningkat.

Selain menjadi pemutihan yang berkesan untuk mata kebanyakan wanita Iran, termasuk mereka dalam diaspora, pigmen itu membawa makna nostalgia dan simbolik yang besar, menghubungkan mereka dengan warisan dan tradisi leluhur mereka. Di tengah-tengah penyiasatan ketat penampilan wanita di negara itu, di mana polis moral meningkatkan penguatkuasaannya, sormeh menawarkan penjelajahan halus tentang peranan riasan dalam Republik Islam, bukan sahaja sebagai pemutihan, tetapi juga sebagai simbol pernyataan diri dan identiti.

Resepi sormeh bermula sejak ; memakai kosmetik itu dalam Parsi Kuno adalah norma budaya untuk lelaki dan wanita. Secara sejarah, penyediaan sormeh melibatkan pengisaran pelbagai batu, dengan serbuk halus yang dihasilkan kemudiannya dituangkan ke dalam botol.

Orang di Iran telah lama bergantung kepada sormeh untuk sebab-sebab yang melebihi pemutihan. Riasan gelap itu digunakan untuk melindungi mata daripada , untuk menangkis , untuk , dan bagi tujuan perubatan. Sormeh juga menandakan status perkahwinan seseorang wanita, dan dengan itu, dalam beberapa cara, ia berfungsi sebagai penanda kewanitaan. Penggunaan sormeh adalah biasa untuk kebanyakan, daripada nomad dan ahli puak kepada wanita bandar dan luar bandar. Sepanjang zaman Qajar, selepas mandi, kebanyakan wanita di mahkamah akan memasukkan sormeh ke dalam rutin penjagaan diri mereka bersama henna.

Kepentingan sejarah sormeh jelas dalam kesusasteraan Parsi, puisi, dan seni, dengan patung-patung Elam Purba menampilkan mata yang dihiasi dengan pigmen itu. Beberapa mitos Parsi bahkan memperuntukkan sifat ajaib kepada sormeh. Dalam salah satu cerita sebegini, “sormeh Soleimani” dikatakan memberi manusia kuasa untuk mendedahkan rahsia-rahsia dunia. Sementara itu, “sormeh samaran” kononnya membuat pakainya tidak kelihatan.

Selain peranannya dalam cerita-cerita dan ritual-ritual Parsi kuno, relevansi sormeh juga berasal dari amalan keagamaan. Pigmen itu secara meluas diiktiraf sebagai halal, atau dibenarkan, dalam negara-negara Muslim, dengan syarat ia digunakan tanpa niat untuk menarik perhatian. Kepercayaan ini berasal dari penggunaan Nabi Muhammad terhadap ithmid, satu bentuk sormeh, kedua-dua secara perubatan dan untuk hiasan – beliau mengesyorkan orang lain menggunakannya juga.

Imam Syi’ah Ja’far al-Sadiq dan Imam Mohammad al-Baqir juga menganjurkan manfaatnya, termasuk pertumbuhan bulu mata, melapisi mata, dan bahkan meningkatkan nafas. Menurut oleh Abu Hurairah, seorang sahabat Nabi Muhammad, mereka yang memasuki syurga akan dianugerahkan kemudaan kekal, tiada bulu badan, pakaian yang tidak rosak – dan sormeh untuk kelopak mata mereka.

Walaupun resonansi sejarah dan agama sormeh tidak dapat dipertikaikan, peranannya dalam landskap kecantikan kontemporari Iran juga menarik minat. Mengingat peraturan ketat mengenai penampilan wanita di Republik Islam dan terhad kepada saluran penyataan diri hari ini, mempercantik muka – terutamanya mata – memperoleh kepentingan yang berlebihan.

“Kebanyakan penyataan diri wanita Iran terletak tepat di sini pada muka mereka, kerana kebanyakan bahagian tubuh mereka yang lain ditutup,” kata Shirin Neshat, seorang artis dan pengarah berpangkalan di Brooklyn yang berpindah ke AS sejurus sebelum Revolusi Islam 1979. “Jadi mereka melayan muka mereka dengan cara yang sangat berbeza daripada wanita di mana-mana bahagian dunia yang lain. Dan identiti anda ditakrifkan tepat di sini pada mata, bibir, kulit, dan pandangan anda.”

Wanita Iran telah secara kreatif dan konsisten mengalihkan perhatian kepada kosmetik, terutamanya lipstik, cat kuku, eyeliner, dan sormeh, untuk menyatakan keunikan mereka selama berdekad-dekad. Wanita di negara itu menghabiskan RM secara tahunan pada produk kecantikan, menjadikan Iran pengguna kedua terbesar di rantau itu selepas Arab Saudi, menurut data 2016 daripada Persatuan Peniaga Kosmetik, Barangan Kebersihan dan Wewangian Iran.

Walaupun generasi yang lebih muda di Iran semakin tertarik kepada jenama eyeliner antarabangsa sama ada asli atau palsu, warisan sormeh masih tinggal. Pengenalan jenama-jenama ini dan kosmetik mata baharu ke pasaran telah memberi kesan kepada daya tarikan sormeh; permintaan adalah terhadap produk Barat seperti Maybelline dan Revlon, yang lebih mudah digunakan, tetapi lebih sukar didapati. Walau bagaimanapun, perniagaan tempatan mengambil kesempatan atas kekosongan yang ditinggalkan oleh syarikat-syarikat multinasional (disebabkan halangan perdagangan), mengambil inspirasi daripada kosmetik tradisional untuk mencapai keseimbangan antara moden dan konvensional.

“Masyarakat Iran adalah sangat kelas menengah dan kelas atas, dan akibatnya, banyak wanita Iran kelas menengah dan atas tidak lagi bergantung kepada sormeh kerana ia dianggap tradisional dan tidak tren dan moden seperti eyeliner cecair atau pensil,” kata Holly Dagres, felo kanan di Majlis Atlantik khusus dalam hal ehwal Iran.

Terlepas daripada perubahan ini, amalan sejarah yang berkaitan dengan sormeh masih bergaung dalam ingatan generasi wanita bandar Iran yang lebih tua. Ketayoun Nejad Tahari, seorang tukang gunting rambut berusia 61 tahun di Tehran, mengenang balik pengalamannya dengan sormeh, dengan menekankan keupayaannya untuk memanjangkan bulu mata. Dia menjejaki kenangan pertamanya memakai serbuk gelap itu ketika berusia 15 tahun – selepas mengaplikasikannya, dia berdiri di hadapan cermin untuk mempelajari dirinya sendiri. “Saya telah berubah banyak. Saya suka diri saya sendiri sangat; saya tidak akan pernah lupakan bahawa saya fikir saya telah menjadi cantik,” katanya mengenang balik.

Walaupun di Iran, daya tarikan sormeh mungkin menghadapi cabaran, bagi kebanyakan dalam diaspora, ia kekal sebagai pautan yang menyayat hati kepada tanah air dan warisan mereka. Neshat memakai garis eyeliner cecair tebal yang menjangkau ke tepi alis. Walaupun dia menegaskan gayaannya menarik inspirasi daripada masanya di AS dan Iran, jelas bahawa penjelajahan mata awalnya dipengaruhi oleh tahun-tahun remajanya di tanah airnya, apabila dia dikelilingi oleh kakak-kakak dan ibu yang melingkari mata mereka dengan sormeh yang dibuat di rumah dengan membakar badam dan melembapkan abu.

Hari ini, dia menahan diri daripada menggunakan sormeh kerana katanya ia mudah luntur dan kadang-kadang gatal pada matanya. Tetapi dia memakainya selama bertahun-tahun sebagai wanita muda di Iran dan masih mempunyai beberapa yang disimpan dalam periuk hiasan di dalam arsenal produk riasannya – ingatan nostalgia kepada akar estetiknya. “Ada sejarah purba di belakang saya dan ada akar di belakang saya yang saya masih miliki. Tetapi saya di sini, dan saya bersama anda, dan saya moden,” katanya mengenai gaya eyelinernya.

Pengaruh sormeh di Iran berdiri sebagai bukti kepada kepentingan budayanya. Daripada akar umbinya sebagai agen perlindungan dan pemutihan di Parsi kuno hingga penggunaannya dalam saku-saku masyarakat Iran moden, sormeh adalah lebih daripada sekadar kosmetik: ia jembatan yang menghubungkan generasi wanita kepada leluhur mereka. Perjalanan sormeh dari Parsi kuno hingga kit riasan diaspora Iran menggarisbawahi tempatnya yang tidak kunjung lenyap dalam identiti Iran.

Dari oleh Zahra Hankir, diterbitkan oleh Penguin Books, cetakan Penguin Publishing Group, bahagian Penguin Random House, LLC. Hak cipta © 2023 oleh Zahra Hankir.

Artikel ini disediakan oleh pembekal kandungan pihak ketiga. SeaPRwire (https://www.seaprwire.com/) tidak memberi sebarang waranti atau perwakilan berkaitan dengannya.

Sektor: Top Story, Berita Harian

SeaPRwire menyediakan perkhidmatan pengedaran siaran akhbar kepada pelanggan global dalam pelbagai bahasa(Hong Kong: AsiaExcite, TIHongKong; Singapore: SingdaoTimes, SingaporeEra, AsiaEase; Thailand: THNewson, THNewswire; Indonesia: IDNewsZone, LiveBerita; Philippines: PHTune, PHHit, PHBizNews; Malaysia: DataDurian, PressMalaysia; Vietnam: VNWindow, PressVN; Arab: DubaiLite, HunaTimes; Taiwan: EAStory, TaiwanPR; Germany: NachMedia, dePresseNow)